池田光穂


(1)アイデンティティ政治学 identity politics, where is your IP address ?


 1.1 アイデンティティ概念の誕生  

 1.2 アイデンティティの操作性

  アイデンティティの政治


(2)カムアウトを通したエンパワーメント empowerment through come-out


 


2. いまなぜクイア共同体論か?



クイア理論(Queer Theory)についてはこちらを参照にしてください。【こちら

Queer theory is a field of post-structuralist critical theory that emerged in the early 1990s out of the fields of queer studies and women's studies. Queer theory includes both queer readings of texts and the theorisation of 'queerness' itself. Heavily influenced by the work of Lauren Berlant, Leo Bersani, Judith Butler, Lee Edelman, Jack Halberstam, David Halperin, José Esteban Muñoz, and Eve Kosofsky Sedgwick, queer theory builds both upon feminist challenges to the idea that gender is part of the essential self and upon gay/lesbian studies' close examination of the socially constructed nature of sexual acts and identities. Whereas gay/lesbian studies focused its inquiries into natural and unnatural behaviour with respect to homosexual behaviour, queer theory expands its focus to encompass any kind of sexual activity or identity that falls into normative and deviant categories. Italian feminist and film theorist Teresa de Lauretis coined the term "queer theory" for a conference she organized at the University of California, Santa Cruz in 1990 and a special issue of Differences: A Journal of Feminist Cultural Studies she edited based on that conference. Queer theory - Wiki
 


3. 今後の課題



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クイア・ネーションの市民であることと、コスモポリタンであることは、両立可能か?【実践論】

なぜ、カミング・アウトすることが、主体に「力」を授けるのか?【理論的課題】




クレジット:ゲイ・レズビアンからクイア・アイデンティティへ:共同体に関する社会理論の再構築に向けて(序論)
Copyright Mitzubishi Chimbao Tzai, 2002-2003

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映画



 『大阪ストーリー』  

 サイモン・アトキンス(カメラ)
 中田統一→「映画を通して家族を考える」
 勝利(弟)、京子(姉:長女)
 日常の会話を通してみる、性に方向付けられた会話
 7人キョウダイの3番目の姉、日本人と結婚、河合眼科
 族譜をみるオヤジ



 『セルロイド・クローゼット』  

 シシー:なよなよした男

 1920-30 ハリウッド検閲に対する最初のプロテスト

 1934 カトリック教会の圧力増す

 1930-50年代 ジューブリニン→同性愛表現のカモフラージュ

 隠されたものを共有する←→カムアウトと同じ

 50年代は平和だけど退屈

 テーゼ:映画は見たいものを変える。

 クローゼットは、ゲイのアイデンティティ

 ゲイのふりをするヘテロセクシュアル(イヴ・セジュック)

 ゲイの解放:性的倒錯

 クイアの二重のアイデンティティ

 60年代のゲイ=希望なし、自己嫌悪=サバルタン性

 ホモセクシュアル映画の登場

 「ファゴット」蔑称

 1982 メイキング・ラブ

 セクシュアル・アイデンティティ=外部表象と一致(アイデンティティ・ポリティクスの問題へ)

 Vito Russo(1948-1990)


【問題文】



Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 2002-2019

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『プリシラ』

監督: ステファン・エリオット 製作: アル・クラーク、マイケル・ハムリン 製作総指揮: - 出演: テレンス・スタンプ、ヒューゴ・ウィーヴィング、ガイ・ピアース

『ピンクフラミンゴ』

映像資料:不詳

参考文献:『ジョン・ウォーターズの悪趣味映画作法』ジョン・ウォーターズ、柳下毅一 郎、青土社 1997年:『クラックポット ジョン・ウォーターズの偏愛エッセイ カルト映画の巨匠』徳間書店、1991年