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ジョン・ロールズの正義に関する2つの原理

On two Principles of the Jusitice by John Rawles' "A Theory Of Justice"

池田光穂

ジョン・ロールズJohn Bordley Rawls, 1921-2002)『正義論』(1971)の正義に関する2つの原理つまり、1)最大限の平等な自由と、2)(a)公正な機会均等の原理と(b)格差原理である。ロールズは言う:「正義の概念は、原理に関する自明 の前提や条件からは演繹できない。そうではなくて、正義の正当化は、多くの考慮すべき事柄が互いに支え合うこと、すべてのことが一つの整合的見解へと組み 立てられることなのである」(Rawls,J., A Theory of Justice. 1971, p.60)。以下は、[ジョン・ロールズの『正義論』の項目を参照にしている]

The Two Principles of Justice:

"First Principle: Each person is to have an equal right to the most extensive total system of equal basic liberties compatible with a similar system of liberty for all.

Second Principle: Social and economic inequalities are to be arranged so that they are both: (a) to the greatest benefit of the least advantaged, consistent with the just savings principle, and (b) attached to offices and positions open to all under conditions of fair equality of opportunity."- Rawls, John (1971). A theory of justice. p. 266.

1)誰もが、他者も同様の自由をもつことを前提にして、最大限の基本的自由にたいして平等の権利を持たねばならない——最大限の平等な自由

2)社会的または経済的な不平等は、次の2条件を満たされるべきである:つまり、a)それらの不平等がもっとも不遇な立場にある人の利益を最大にすること、b)公正な機会の均等という条件のもとで、すべての人に開かれている職務や地位に付随するものでしかないこと——(a) 格差原理と、(b)公正な機会均等の原理

ロールズの『正義論』章立て

0.序文

第1部 理論

第1章 公正としての正義

第2章 正義の諸原理

第3章 原初状態

第2部 諸制度

第4章 平等な自由

第5章 分配上の取り分

第6章 義務と責務

第3部 諸目的

第7章 合理性としての善さ

第8章 正義感覚

第9章 正義の善

ケアの倫理に対峙して、ロールズの正義論の問題で常に指摘されることは、ロールズの問題関心は、構造的な不平等を系統的に修正することであり、そのため、その是正には、制度・社会装置そして、合理的な主体を想定していることである。

無知のヴェール(Veil of ignorance):何の偏見や利害も持たず、直観だけ が働く心的状態のこと。人々が抱く「自由と平等の保証」「格差の是正」「機会均等」は正しいとみなされる直観がそれ。価値の相対主義からの批判をあびて、 ロールズはこの見解を撤回し、それらは、西洋のデモクラシーと立憲主義のなかでうまれると修正する。

"The "veil of ignorance" is a method of determining the morality of issues. It asks a decision-maker to make a choice about a social or moral issue, and assumes that they have enough information to know the consequences of their possible decisions for everyone but would not know, or would not take into account, which person he or she is. The theory contends that not knowing one's ultimate position in society would lead to the creation of a just system, as the decision-maker would not want to make decisions which benefit a certain group at the expense of another, because the decision-maker could theoretically end up in either group. The idea has been present in moral philosophy at least since the eighteenth century. The veil of ignorance is part of a long tradition of thinking in terms of a social contract that includes the writings of Immanuel Kant, Thomas Hobbes, John Locke, Jean Jacques Rousseau, and Thomas Jefferson. Prominent modern names attached to it are John Harsanyi and John Rawls." -" veil of ignorance"

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